The time is aa 20:43:51

Härvarande: Fokusera och förstärk smak- och doftupplevelser

Vår nya serie ”Härvarande” handlar om att stärka något av det viktigaste som finns, stunderna vi spenderar med vänner och njuter av mat och dryck, delar historier och skapar nya minnen. Tillsammans med neuropsykolog Gabriella Svanberg vill vi inspirera dig till att stanna upp och verkligen vara i stunden – helt enkelt vara härvarande och skapa bättre och godare upplevelser. Första avsnittet handlar om hur vi kan stärka vår smak- och doftupplevelse när vi är mer härvarande.

Vad innebär det för vår förmåga att vara härvarande?

”Vi bombarderas med 11 miljoner intryck varje sekund, känn efter själv; nu läser du den här texten, om en stund kanske du känner din tröja mot huden, dina fotsulor mot marken, stolen du sitter på och så vidare. Människan har filter som hjälper till att filtrera allt detta, för tänk om vi kände allting på samma gång?” När vi aktivt lägger fokus på en sak, öppnar vi det specifika filtret. När det är mycket som pockar på vår uppmärksamhet samtidigt, ofiltrerat, är det mycket svårare att hålla fokus där vi faktiskt vill ha det. I dagens moderna samhälle har det blivit en konst att vara i nuet, att vara härvarande och fullt fokuserad. Det finns hela tiden saker som drar och pockar på vår uppmärksamhet och ibland fastnar vi i dåtid eller framtid, och missar nuet. Vänd på tanken, hur beter du dig när du inte är härvarande? Och har du talat med någon som inte är härvarande? Hur känns det, egentligen?”

Du menar att upplevelsen av mat och dryck kan förstärkas när vi faktiskt är mer härvarande?

”Har du någon gång varit helt uppslukad av en film och på samma gång ätit upp en hel skål med chips utan att vara härvarande? Eller druckit upp en öl på autopilot och plötsligt upptäckt att det är slut? Det finns ett begrepp, mindful eating and drinking, som enkelt förklarat handlar om att lägga din fulla uppmärksamhet på det du äter och dricker utan att göra flera saker på samma gång, som använda telefonen. Målet är att äta och dricka långsamt och fokusera på varje handling och rörelse du gör.”

Hur kan det fungera i praktiken?

”Koncentrera dig på hur dina sinnen påverkas av det du gör, i varje ögonblick, och var härvarande. Ta en dryck ur kylen, känn flaskan, torka av den, titta på den och lyssna på ljudet när den öppnas, smaka noga; fråga dig själv om du verkligen kan uppskatta tillfället eller om du är upptagen av andra tankar så du riskerar att missa en smakupplevelse. Det är intressant att notera att när vi lägger riktigt stora summor på mat och dryck tenderar fokus generellt att öka, så varför inte göra det till en vana lite oftare. För när vi riktar allt fokus och är härvarande får du möjlighet att uppleva så mycket som möjligt, vilket också gäller mat- och dryckesupplevelser. Testa nästa gång du äter och dricker något du verkligen sett fram emot att verkligen vara härvarande, och se vad som händer!”

Se videon med Gabriella här:

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Eriksberg (@eriksberg_engodhistoria)

Fakta Härvarande:

”Härvarande” är en webbserie som har tagits fram tillsammans med neuropsykolog Gabriella Svanberg, i form av videos och artiklar som kommer finnas tillgänglig i sociala medier och här på hemsidan Engodhistoria.se  Det är betydelsefullt för människor att samlas tillsammans och stärkas av gemenskap och vi fördjupar därför begreppet härvarande, som bygger på att just stärka det viktigaste som finns; stunder vi spenderar tillsammans med vänner och njuter av mat och dryck, delar historier och skapar nya minnen.

Med hjälp av Gabriella Svanberg vill vi inspirera till att samlas, stanna upp och verkligen vara i stunden – att vara härvarande, vilket kan göra upplevelser bättre och, godare.

Fakta Gabriella Svanberg:

Gabriella Svanberg har arbetat som psykolog sedan 20 år med bred erfarenhet från att jobba med privatpersoner, par, chefer, team och organisationer. Hon tog psykologexamen år 2000 vid Uppsala universitet och jobbade första 10 åren inom psykiatri (sluten- och öppenvård), på ungdomshem (LVU) och missbrukshem (LVM). 2005 specialiserade hon sig inom neuropsykologi, sambandet mellan hjärnan, vår kemi och hur vi fungerar i vardagen och driver idag egen verksamhet.

Gabriella Svanberg samarbetar med olika professioner och jobbar med all form av beteendeförändring, alltifrån beteendeförändring hos enskilda individer till nudging som handlar om att ge en liten knuff åt rätt håll på storskalig nivå. Hon skräddarsyr även koncept för att skapa förutsättningar för hållbarhet och håller bland annat föreläsningar samt skriver krönikor och texter inom området.